Vinterstid i kaldt turt ver var hudsko eller «fetsko» mykje nytta. Desse laga dei gjerne sjølve pÃ¥ gardane. Det var huda pÃ¥ ku- eller kalvebein som gjerne vart nytta, men ogsÃ¥ av saueskinn og reinsdyrskinn. Skinnet vart barka, og hÃ¥ret sat gjerne pÃ¥. Om det var klauver pÃ¥ skinnet vart desse plassert framme som feste for skibindingane. Skoa vart gjerne fora med halm el. «Skoklut» surra rundt føtene var ogsÃ¥ vanleg i skoa. Â
Sko og støvlar av lær vart gjerne laga av omreisande skomakarar. NÃ¥r skomakaren og drengen kom pÃ¥ ein gard, laut læret bearbeidast før sjølve arbeidet tok til. Ofte hadde dei heimebarka lær, eller dei fekk læret att frÃ¥ garveriet «halvbereidt» som dei kalla det. Læret laut dÃ¥ fargast og smørjast. Dei kokte gjerne talg og anna skrapfeitt og blanda saman med tyritjøre, før dei strauk dette over læret. SÃ¥ vart læret rulla saman og arbeidd med til smurningen var trekt godt inn og læret var mjukt og passe feitt. Drengen sytte for Ã¥ gjera klart bektrÃ¥d og trepluggar av bjørk. Bek laga dei ved Ã¥ koke inn tyritjøre. Dette kunne vera eit farleg arbeid dÃ¥ tjøra lett kunne skumme over og ta fyr. Dette førearbeidet vart betalt med hus og mat. Skomakaren levde slik ofte under kummerlege kÃ¥r. Til kvardagsbruk laga dei gjerne «tæso» av det tynnare læret.Â
Det har opp gjennom tidene funnest mange ulike modellar av enkle flate lærsko. Ikkje uvanleg var det at desse var pynta med skospenne slik me kjenner frÃ¥ bunadsko i dag. Mangfaldet var likevel sÃ¥ utruleg mykje større enn det som blir brukt til bunaden i dag. Â
Av Stian Roland, tidlegare leiar ved Norsk institutt for bunad og folkedrakt. Publisert i Avisa Valdres desember 2013.